Vi hjälper dig att hitta den bästa banken — oavsett om du ska låna, spara eller investera.
Bästa banken 2024
Här är de bästa bankerna enligt kunderna själva:
# | Bank | Nöjdhet |
---|---|---|
1 | Sparbankerna | 76,3 |
2 | Länsförsäkringar Bank | 76,0 |
- | Övriga | 74,2 |
3 | ICA Banken | 74,1 |
4 | Skandia | 71,6 |
5 | Handelsbanken | 70,4 |
- | Branschen i helhet | 67,6 |
6 | SEB | 66,6 |
7 | Danske Bank | 63,9 |
8 | Swedbank | 60,8 |
9 | Nordea | 60,1 |
Källa: Kundnöjdhet privatkunder, SKI Bank 2020
1. Sparbankerna
Vinnarna på listan är de lokala Sparbankerna som finns runt om i Sverige, och som samtliga faller under paraplyet Sparbankernas Riksförbund. Deras logotyp är densamma som Swedbank har, även om de inte ägs av storbanken; tvärtom är det Sparbankernas Riksförbund som äger ca 11 % av banken.
Sparbankerna satsar på lokal verksamhet där man känner till orten där man arbetar och även bidrar till att stötta det lokala samhällets utveckling genom både initiativ och kapitalförsörjning — ett tillvägagångssätt som uppenbarligen fungerar, eftersom de har tagit sig upp till toppen i kundnöjdhetsmätningarna.
Sparbankernas kundnöjdhet: 76,3
Besök Sparbankernas Riksförbund
2. Länsförsäkringar Bank
Nästa bank på topplistan är Länsförsäkringar Bank, som utöver sin bankverksamhet även har en stark försäkringsverksamhet i Sverige under namnet Länsförsäkringar.
Tryggheten ligger i centrum för Länsförsäkringar, som både erbjuder försäkringar och banktjänster för sina kunder i kombination, något som uppskattas av bankens kunder. Totalt hamnar de väldigt tätt efter förstaplatsen med en skillnad på bara 0,3 i kundnöjdhet.
Länsförsäkringar Banks kundnöjdhet: 76,0
3. ICA Banken
Livsmedelskedjan ICA startade redan 2002 sin bankverksamhet ICA Banken, som varit en stark spelare i kampen om svenska bankkunder — och de verkar göra det riktigt bra också!
ICA Banken erbjuder traditionella banktjänster samt bolån och privatlån ("blancolån"), samt har en sidoverksamhet där de erbjuder försäkringar genom ICA Försäkringar.
ICA Bankens kundnöjdhet: 74,1
4. Skandia
Skandia sticker ut från mängden genom att vara en helt digital bank, som alltså inte har några traditionella bankkontor och som därmed har lite andra utmaningar när det kommer till att få upp kundnöjdheten.
Skandiabanken ägs till fullo av det kundägda livbolaget och även där är upplägget något unikt — här finns inga ägare som tar ut pengar utan vinsterna stannar istället kvar i Skandiakoncernen.
Skandias kundnöjdhet: 71,6
5. Handelsbanken
Den banken som sägs vara en av Sverigest mest personliga banker, Handelsbanken, hamnar relativt långt ner på listan. Kundnöjdheten på strax över 70 är fortfarande på en bra nivå, men jag hade personligen förväntat mig att de skulle hamna högre upp.
Samtidigt som andra banker drar ner på antalet fysiska kontor ser Handelsbanken fortfarande det som en kärnverksamhet; de har omkring 400 bankkontor runt om i Sverige sam många utomlands — 30-50 kontor i Norge, Danmark och Finland. Desto större är de då i Storbritannien, där de har ca 200 bankkontor.
Handelsbankens kundnöjdhet: 70,4
6. SEB
En av de vanligaste bankerna — som dessutom försöker vara i framkant rent tekniskt — är SEB, som utöver sin relativt höga plats i listan över privatpersoners kundnöjdhet dessutom är den ledande nordiska banken för företagskunder.
SEB har en modern internetbank och en bra app som är smidig att använda, men det är krångligare än det behöver vara att spara i fonder och köpa aktier.
SEB:s kundnöjdhet: 66,6
7. Danske Bank
Nu börjar det gå neråt i kundnöjdhet, och Danske Bank har de senaste åren varit omskrivna i negativ bemärkelse då det har uppdagats bristande rutiner inom koncernen vad gäller att upptäcka och motverka penningtvätt.
Företagsmässigt är Danske Bank attraktiva och har många samarbeten med svenska företag och myndigheter, men bland privatkunderna finns det många förbättringsområden.
Danske Banks kundnöjdhet: 63,9
8. Swedbank
I storbanken Swedbank har förtroendet dalat neråt de senaste åren, och likt Danske Bank kan detta med stor sannolikhet bero på att banken har omskrivits i negativ bemärkelse av precis samma anledning; de har inte lyckats motverka penningtvätt och har därför fått betala dyra böter.
Vad gäller deras banktjänster i övrigt är Swedbanks gränssnitt och stabilitet i internetbanken inte den bästa, och tyvärr spelar det ganska stor roll; den uråldriga och långsamma hanteringen är inte förtroendeingivande. Här behöver Swedbank arbeta på att göra internetbanken attraktiv, samt sänka avgifterna och återvinna förtroendet.
Swedbanks kundnöjdhet: 60,8
9. Nordea
Storbanken Nordea hamnar sist på topplistan, och det som blir tydligt här är att Nordea kanske har blivit för stora för att hinna med i den snabba utvecklingen bland banktjänster, mobilappar och hjälpmedel som deras konkurrenter drar ifrån med.
En kundnöjdhet på nästan 60 är i sammanhanget riktigt lågt och är en stark indikator på att banken bör fokusera både på sin tekniska utveckling och dess förtroende och anseende hos kunderna.
Nordeas kundnöjdhet: 60,1
Artikelns innehåll
Spara i fonder
Att spara i fonder är ett utmärkt sätt att sprida sin risk och att på ett enkelt sätt kunna dra nytta av börsuppgångar världen över — du väljer bara vilket område du vill investera i och fondbolaget sköter resten.
Tänk på att spara i fonder på ett ISK för lägst skatt.
1. Lysa
Lysa erbjuder ett enkelt och modernt fondsparande till rekordlåg avgift, genom att helt automatiskt välja ut vilka fonder dina pengar ska investeras i. Du själv anger bara vilken risk du är villig att ta samt hur länge du vill spara; resten sköter de åt dig.
2. Savr
Om du vet ungefär vilka fonder du vill lägga dina sparpengar i är Savr ett utmärkt alternativ — de ger dig nämligen tillbaka den andel av fondavgiften som fondbolagen betalar ut i provision.
Hur mycket du får tillbaka från respektive fond varierar från fall till fall, men det står tydligt specificerat på deras hemsida hur mycket du tjänar på att nyttja deras tjänst för fondsparande jämfört med andra banker.
3. Avanza
Hos Avanza får du — utöver deras eget fondutbud med exempelvis Avanza Zero och Avanza Global — även tillgång till deras automatiska fondsparande Avanza Auto.
Spara i aktier
Om du istället vill vara lite mer aktiv i ditt sparande kan aktiehandel vara en lämplig djupdykning, förutsatt att du har tid och möjlighet att göra det.
1. Avanza
Hos Avanza kommer du igång på nolltid och kan köpa både aktier och fonder direkt i appen eller på deras webbplats. Avanza får SKI-utmärkelsen Sverigest Nöjdaste Kunder inom kategorin Sparande år efter år, och det är inte förvånande.
Här blandas moderna funktioner med ett förvånansvärt enkelt gränssnitt, och det kan nästan inte bli smidigare att handla aktier än så här.
2. Nordnet
Hack i häl kommer den största konkurrenten, Nordnet. som inte riktigt har nått lika långt i sin förenkling av aktiehandeln — här är det fortfarande lite krångligt att hitta det man söker, och lite svårare att få en överblick.
När byter vi bank?
Den vanligaste anledningen till att svenskar byter bank är att det ingår i dialogen om bostadslånen, där du får en lägre bolåneränta förutsatt att du börjar nyttja den banken för dina bankärenden. På det sättet är sannolikheten större att du tar del av bankens övriga tjänster och därmed kan de potentiellt tjäna mer på att ha dig som kund.
För dig som kund är det dock inte alltid bäst att binda upp sig hos en enda bank; faktum är att du snarare gynnas av att vara kund hos alla de banker som erbjuder dig tjänster du vill ha. Ett exempel på detta kan vara Avanza som erbjuder billig aktiehandel, eller Lysa som ger dig ett billigt sparande.
Vad är viktigast?
När vi letar efter en bank är de flesta ute efter två saker:
- Pålitliga och stabila betaltjänster
- Låga avgifter
- Personlig kontakt
Moderna funktioner är sällan något vi prioriterar när vi letar en grundläggande banktjänst, utan vi vill bara ha en tjänst som alltid fungerar när den behöver fungera, har låga avgifter så vi inte betalar för mycket i onödan, samt en personlig kontakt i de stunder då vi behöver komma i kontakt med banken.
Svårare än så behöver det inte vara, men i dagens klimat är det inte så enkelt att hitta en bank som kryssar i alla rutor.
Inte längre trogen sin bank
Förr i tiden lönade det sig att vara en trogen kund hos sin bank, men allt eftersom konkurrensen har ökat bland bankerna i Sverige har de fördelar som funnits urholkats år efter år.
När mängder av aktörer konkurrerar mot varandra är det istället kunderna som faktiskt får makten, eftersom vi då kan avgöra vad som passar oss bäst och välja att lägga våra pengar där det känns bäst.
Våra egna favoriter
Så om man väljer varje tjänst för sparande eller bankärenden utifrån vad respektive tjänst är bäst på, vilken ska man välja inom respektive område?
Vår topplista för banktjänster är dessa:
- Bankärenden: Handelsbanken
- Betalkort: PFC — gratis betalkort
- Sparkonto: Komplett — hög ränta
- Fondsparande: Lysa — låga avgifter
- Aktiesparande: Avanza
När allt kommer omkring är det alltså inte en enskild bank som är bäst, utan det som faktiskt är bäst är att använda lite av utbudet hos tillräckligt många aktörer.
Personligen uppskattar jag Handelsbanken för vanliga bankärenden och bolån, tack vare deras personliga service och det faktum att jag fortfarande har en personlig kontaktperson inom banken dit jag kan vända mig. Därmed inte sagt att jag använder deras bankkort som är avgiftsbelagt; istället nyttjar jag gratisalternativ som PFC.
Svenskt Kvalitetsindex
I artikeln hänvisar vi till Svenskt Kvalitetsindex — förkortat SKI — och deras respektive betyg för varje bank i artikeln. Betygen i sig sammanställs i kundnöjdhetsundersökningar, där kunderna själva svarar på fyra påståenden som därefter sammanställs och jämförs bankerna emellan.
Påståendena är följande:
- Jag/vi har stor erfarenhet av bankens digitala tjänster
- Jag/vi tycker att det är lätt att använda de digitala lösningarna från banken
- Jag/vi känner mig/oss trygg med att använda de digitala tjänster som banken tillhandahåller
- Bankens digitala plattformar har bra funktionalitet
Detta gör det enkelt för oss som privatpersoner att jämföra banker trots att vi kanske inte är kunder hos dem; med tillräckligt många svar ger SKI en bra bild över hur bankerna står sig sinsemellan.
Andra typer av jämförelser
Även om vi i denna artikel har använt oss utav SKI för att recensera olika banker så finns det fler sätt att hitta vilken bank som passar dig bäst. Ett annat sätt är genom att använda sig av en jämförelsetjänst, exempelvis Lånen.se som jämför banker.
Den stora skillnaden mellan SKI och jämförelstjänster är att jämförelsetjänsterna i de flesta fall drivs av privatpersoner. Detta innebär att recensionen får en annan vinkel, än den som SKI genomför. Dessutom har dessa jämförelsetjänster i vissa fall egna erfarenheter inom produkterna de jämför, vilket gör att de ibland kan lyfta information som SKI annars inte hade presenterat.
Värdepapper i artikeln
Namn | Jämför |
---|---|
Avanza Bank Holding | Avanza • Nordnet |
Nordea Bank Abp | Avanza • Nordnet |
Nordnet | Avanza |
SEB A | Avanza |
SEB C | Avanza |
Swedbank A | Avanza |